icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو بازار خودرو در جاده آرامش

بازار خودرو در جاده آرامش

رکود از یک سو و بی‌ثباتی قیمت‌ها از سوی دیگر باعث شده تا بازار خودرو این‌روزها در شرایط خاصی قرار بگیرد. پیش‌تر بازار خودرو برای هر تغییروتحولی منتظر نرخ ارز بود اما اکنون چند عامل دست‌به‌دست هم داده‌ و باعث شده است تا این بخش در شرایط ویژه‌ای قرار بگیرد.

یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-روزنامه ابتکار یکشنبه 30 آذر در گفت و گو با مرتضی مصطفوی به بررسی عوامل موثر در کاهش قیمت خودرو پرداخت و نوشت: برخی از کارشناسان معتقدند که پیروزی بایدن در انتخابات و ثبات در نرخ ارز از جمله عواملی است که این روزها بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و قیمت‌ها را به سمت‌وسوی آرام‌تری هدایت می‌کند. از سوی دیگر برخی از تحلیلگران خبر قول خودروسازان مبنی بر افزایش 50 درصدی تولید و عرضه بیشتر خودرو به بازار و احتمال آزاد شدن واردات خودروهای خارجی و دست دوم را عوامل موثر در آرام شدن فضای بازار خودرو می‌دانند.

بازار خودرو طی چهار هفته اخیر روند افزایشی را طی می‌کرد، افزایش قیمت‌ها به حدی شدت گرفت که حجم خرید و فروش در این بازار به حداقل رسید و رکود در بازار خودرو حکم‌فرما شد. اما روند به این شکل ادامه پیدا نکرد و بازار خودرو در روزهای اخیر مسیر حرکتی خود را تغییر داد، به شکلی که چند روز گذشته آرامش نسبی در این بازار برقرار شد و قیمت‌ها در این بخش رو به کاهش رفتند. اسد کرمی در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص وضعیت بازار خودرو طی روزهای گذشته گفته است: «کاهش قیمت خودرو در هفته گذشته نیز ادامه داشت، فقط کسانی که برای مصرف شخصی نیاز به خودرو دارند برای خرید خودرو اقدام می‌کنند و خرید برای سرمایه‌گذاری در این حوزه تقریباً به صفر رسیده است. قیمت‌های خودروهای خارجی نیز رو به کاهش است و اگر واردات انجام شود و عرضه مناسبی داشته باشد احتمالاً کاهش بیشتری خواهد داشت.»

خودرو در هفته نخست دی ماه 15 درصد ارزان می‌شود
حالا وضعیت به‌گونه‌ای است که برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که قیمت خودرو در هفته نخست دی ماه 15 درصد ارزان شود و آنها به خریداران توصیه می‌کنند که فعلا خودرو نخرند، چرا که این بازار شاهد ارزانی خواهد بود. اما باید پرسید که چه عواملی باعث شده تا پیش‌بینی‌ها از وضعیت قیمت خودرو در بازار رنگ کاهشی به خود بگیرد؟ در این راستا مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به کاهش قیمت‌ها در روزهای اخیر به «ابتکار» گفت: دو عامل انحصار در بازار و انتظار تورمی بر نوسانات قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود. در بحث انحصار می‌توان گفت که هرچه انحصار از حیطه اختیار دو خودروساز خارج شود و به خودروسازان و خودروفروشان دیگر واگذار شود قطعا بازار شاهد کاهش قیمت بیشتری خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به عبارتی دیگر هرچه بازار انحصاری‌تر باشد بیشتر در مسیر افزایشی قرار می‌گیرد، اما اگر این انحصارگرایی شکسته شود و پای خودروسازان دیگر و واردات خودرو به میدان باز شود بدون شک کاهش قیمت‌ها استارت خواهد خورد.

چشم‌انداز مثبت از اقتصاد انتظار تورمی را کاهش می‌دهد
مصطفوی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به کاهش انتظارات تورمی گفت: عامل دوم هم انتظار تورمی است که می‌تواند ریتم بازار را تغییر دهد. به عبارتی دیگر هرچه چشم‌انداز به این سمت برود که ثبات در راه اقتصاد است قطعا دلالی و سوداگری در بازارهای غیرمولد همچون بازار خودرو که این‌روزها به یک بازار غیرمولد تبدیل شده است کاهش می‌یابد. هنگامی که دلالی کمتر شود یعنی تقاضا پایین می‌آید، وقتی تقاضا کم شود، قیمت‌ها کاهشی خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو در بخش دیگری از صحبت‌هایش به عوامل موثر بر انتظارات تورمی اشاره کرد و در این‌باره ادامه داد: نکته مهم دیگر عوامل موثر بر انتظارات تورمی است. نرخ ارز یکی از عواملی است که انتظارات تورمی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. تنش‌های سیاسی و بین‌المللی، ثبات قوانین، بهبود وضعیت کسب‌وکار، تورم و... از دیگر عواملی هستند که می‌توانند انتظارات تورمی را کاهش و یا افزایش دهند.
وی افزود: بنابراین انحصار و انتظارات تورمی تعیین‌کننده قیمت در بازار خودرو است.

برای کیفیت بهتر باید بازار را رقابتی کرد
مصطفوی با اشاره به صحبت‌های رزم‌حسینی، وزیر صمت درخصوص رفع انحصار در صنعت خودرو گفت: در ماه‌های اخیر این دو عامل انحصارگرایی و انتظارات تورمی بهبود یافته است. به بیانی روشن‌تر در بحث انحصار هم عرضه خودرو توسط خودروساز بیشتر شده و هم سیگنال‌هایی به بازار داده می‌شود که نشان می‌دهد رقابت در بازار مورد توجه قرار گرفته است. وزیرصمت اخیرا ضمن تاکید براینکه به دنبال شکستن انحصار تولید خودرو هستند، شرط تولید خودرو مناسب و باکیفیت را حرکت به سمت تولید خودرو امن دانسته و معتقد است برای این مهم بایستی بازار را رقابتی کرد.
وی افزود: قطعا رفع انحصار و تقویت بخش خصوصی می‌تواند وضعیت بازا را بهبود ببخشد.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تاثیر احتمال آزادسازی واردات خودرو بر قیمت‌ها گفت: این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر رفتن مجلس به سوی واردات خوردو شنیده می‌شود البته من گمان نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد اما به هر حال سیگنالی برای بازار بوده و همین حرف‌ها نیز می‌تواند انگیزه سوداگری را کاهش دهد.
وی با اشاره به تاثیر انتخاب بایدن بر فضای داخلی ایران ادامه داد: در بحث انتظارات تورمی نیز باید گفت که بایدن برنده انتخابات شد و خواسته و ناخواسته فضای اقتصاد داخلی ملایم‌تر می‌شود. ما شاهد بودیم که بعد از انتخابات آمریکا رشد نرخ ارز متوقف شد و شرایط بازار ارز به سمت‌وسوی بهتری حرکت کرد. بنابراین همانطور که قبلا اشاه کردم تمامی این عوامل دست‌به دست هم داده‌اند تا فضا برای بازار ارز به سمت بهبود حرکت کند و در نهایت شاهد اثر آن بر قیمت خودرو نیز بودیم.
کاهش قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟
مصطفوی در پاسخ به این پرسش که کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: اینکه کاهش قیمت خودرو تا چه زمانی ادامه خواهد داشت به این بستگی دارد که انحصارشکنی و کاهش انتظار تورمی تا چه زمانی ادامه داشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: مستقر شدن دولت بایدن و اعلام‌نظرهای آمریکایی‌ها در بیرون از مرزها و برنامه‌های وزارت صمت تا پایان سال در درون مرزها می‌تواند شرایط و قیمت را برای بازار خودرو تعیین کند.
مصطفوی با اشاره به مبهم بودن برخی عوامل موثر در بازار خودرو ادامه داد: من گمان می‌کنم برای هر اظهارنظری درخصوص وضعیت بازار خودرو باید منتظر ماند و دید که واردات خودرو به چه نتیجه‌ای می‌رسد؟ آیا سهم خودروسازان دیگر در بازار افزایش می‌یابد؟ برنامه‌های بایدن چه خواهد بود؟ تولید افزایش می‌یابد یا خیر؟ تمام این مسائل وضعیت بازار در ماه‌های آتی را تعیین می‌کند.

برچسب ها:

بازار خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب