icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو بازار خودرو معطل برجام

بازار خودرو معطل برجام

با وجود آنکه گمان می‌رفت پس از تعیین‌تکلیف سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بازار خودرو از رکود خارج و رونقی نسبی به خود بگیرد، این اتفاق رخ نداد تا خرید و فروش در این بازار به نوعی همچنان قفل باشد. البته طی این دو هفته قیمت خودرو اندکی بالا رفت که دلیل آن، رشد نرخ ارز بود.

شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در 28 خرداد، بازار خودرو رکودی سنگین و گاهی توام با رشد قیمت را به خود می‌دید. در آن مقطع، تحلیل کارشناسان این بود که شهروندان در انتظار مشخص شدن رئیس‌جمهور جدید هستند، بنابراین پس از برگزاری انتخابات، طلسم خرید و فروش در بازار خواهد شکست. این پیش‌بینی اما درست از آب در نیامد، زیرا با وجود گذشت دو هفته از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان میهمان جدید «پاستور»، بازار خودرو کماکان سوت و کور است. آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، همچنان میل چندانی به خرید نیست، از همین رو تقاضا بسیار ضعیف است. به گفته آنها، در بخش عرضه نیز تردیدها بسیار بالاست و آنهایی هم که خودروی خود را برای فروش می‌گذارند، معمولا قیمت‌های بالایی را پیشنهاد می‌دهند. اما چرا بازار خودرو همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد و اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نیز نتوانست آن را از رکود خارج کند؟ و سوال دیگر اینکه چرا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازار خودروی ایران را تکان داد، اما انتخابات داخلی توان تحریک آن را نداشت؟

به نظر می‌رسد باز هم پای انتظارات شهروندان و تصورات آنها از آینده سیاسی و اقتصادی کشور در میان است. به عبارت بهتر، ایرانی‌ها منتظرند تکلیف برجام و تحریم‌ها مشخص شود و آنگاه برای خرید و فروش اقدام کنند. در واقع آنچه بذر تردید را در بازار خودرو کاشته، سرانجام برجام است، زیرا شرایط سیاسی و اقتصادی کشور وابستگی زیادی به این مساله دارد. تصور کلی این است که با احیای برجام و لغو تحریم، اوضاع اقتصادی کشور رو به بهبود خواهد رفت و انتظارات تورمی نیز فروکش می‌کند، ضمن آنکه قیمت ارز هم پایین می‌آید. این اتفاق آبان سال گذشته و پس از پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رخ داد، اما بعد از انتخابات داخلی کشور این گونه نشد، زیرا برجام کماکان بلاتکلیف است. در واقع با پیروزی بایدن، امیدها برای احیای برجام زیاد شد و همین موضوع، انتظارات تورمی شهروندان ایرانی را پایین آورد، با این حال برجام فعلا بلاتکلیف مانده و مشخص نیست آینده آن چه می‌شود. این وضع مبهم، ایرانی‌ها را در خرید و فروش مردد کرده و تردید آنها در بازار خودرو نیز به چشم می‌آید. خیلی‌ها منتظرند تا برجام احیا و تحریم‌ها لغو شوند و آنگاه اقدام به خرید خودرو کنند، زیرا خوب می‌دانند در آن شرایط، قیمت خودرو افت قابل‌توجهی را به خود خواهد دید. در حال حاضر ایران، کشورهای اروپایی و آمریکا کماکان درگیر مذاکرات برجامی هستند و در طول حدود دو ماه گذشته گاهی سیگنال‌هایی مثبت مبنی بر احیای برجام و لغو تحریم ارسال شده است. همین سیگنال‌ها شهروندان ایرانی را نسبت به آینده برجام امیدوار کرده و در این بین، مشتریان بازار خودرو نیز چشم امید به آینده دوخته‌اند تا با لغو تحریم و کاهش قیمت، اقدام به خرید کنند.

برچسب ها:

بازار خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب