icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو مشتریان منتظر چه رویدادی در بازار خودرو هستند؟

مشتریان منتظر چه رویدادی در بازار خودرو هستند؟

رکود بازار خودرو همچنان ادامه دارد اما به واسطه افزایش محدود نرخ ارز، رشد قیمت خودروها که از هفته گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد و با این حال هنوز هم خبری از رونق خرید و فروش خودرو در بازار نیست. از مجموع عوامل شکل گیری رکود در بازار خودرو تنها انتقال قدرت و تحلیف ریاست جمهوری نهایی شده و سرنوشت مذاکرات وین با حضور دولت جدید و اوج گیری کرونا همچنان عواملی هستند که به قدرت گیری این رکورد انتظاری کمک می کنند.

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-استقبال ضعیف و بسیار محدود خریداران از بازار، مهمترین مشخصه رکود تا پیش از هفته گذشته بود تا اینکه با افزایش نرخ دلار و قیمت خودروها، به تازگی فروشندگان خودرو نیز محدود شده اند و بسیاری معتقدد که سرنوشت وضعیت قیمت خودروها مبهم است و نمی توان مطمئن بود که بازار خودرو روند نزولی را در پیش میگیرد یا خیر. این روزها خودرو بازاری عجیب دارد به گونه ای که هم خریداران و هم فروشندگان سعی می کنند در آن تحرک جدی نداشته باشند و قیمت ها نیز رو به افزایش است. تجربه های گذشته در بازار خودرو نشان داده است که با افزایش نرخ دلار و قیمت ها رونق به این بازار باز می گردد اما قفل رکود بازار آن هم در روزهای داغ تابستانی سنگین تر از آن است که بتوان مانند گذشته بازش کرد.

اوضاع به شکلی است که خیلی‌ها فروش خودرو در این شرایط را ریسک می‌دانند و خیلی‌های دیگر نیز خرید را. از همین رو معاملات در بازار خودرو به حداقل رسیده و کمتر کسی حاضر به خرید و فروش در این شرایط است. این در حالی است که کشور دو سه هفته آینده را درگیر انتقال قدرت و تشکیل کابینه جدید (در دولت سیزدهم) است و افسار مذاکرات برجامی نیز به دست همین دولت افتاده است. هرچند ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری منتخب، برجام و ادامه مذاکرات را رد نکرده و حتی در مراسم تنفیذ از تلاش برای لغو تحریم‌ها گفت، با این حال سرنوشت برجام فعلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.از همین رو ایرانی‌ها تصورات مختلفی از آینده دارند و دقیق نمی‌دانند چه در انتظار برجام، تحریم و به تبع آنها، بازارهای مختلف از جمله خودرو است.برخی معتقدند دولت جدید نیز مذاکرات را ادامه می‌دهد و برجام احیا خواهد شد و برخی هم گمان شان توقف یا کندی مذاکرات است.هر دو گروه اما خوب می‌دانند که آینده اقتصاد کشور به سرنوشت برجام گره خورده و بود و نبود تحریم‌ها نقش اول را در پرش یا سقوط انتظارات تورمی و قیمت ارز خواهد داشت. ازآنجا که بازار خودرو نیز وابسته به انتظارات تورمی و قیمت ارز است، با افت و خیز آنها، منحنی قیمت در این بازار نیز بالا و پایین خواهد شد.این موضوع درباره بازار خودروهای خارجی نیز مصداق دارد، چه آنکه با کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز، منحنی قیمت در این بازار افت خواهد کرد.در صورت صعود آن دو فاکتور اما وارداتی‌ها نیز از افزایش قیمت در امان نخواهند بود. درباره خودروهای وارداتی البته یک مساله دیگر نیز وجود دارد و آن، سرنوشت ممنوعیت ورود خودرو به کشور است. به گفته کارشناسان، لغو ممنوعیت واردات خودرو می‌تواند به سقوط قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور منجر شود. بنابراین در صورت کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز از یکسو و لغو ممنوعیت واردات از سوی دیگر، بازار خودروهای خارجی کشور افتی قابل توجه را تجربه خواهد کرد.

این روزها کف بازار خودرو به حدود 140 میلیون تومان و خودرو تیبا رسیده و عمده معاملات خودروهای داخلی در بازه قیمتی 180 تا 300 میلیون تومان صورت می گیرد که سهم خانواده پژو پارس، 206 و 207 در آن قابل توجه است. عدم اوج گیری محصولات با برند ملی به غیر از خانواده دنا موضوع دیگری است که بدون شک باید با توجه ویژه برای نقشه راه صنعت خودرو مورد بررسی قرار گیرد. از طرف دیگر بازار خودروهای وارداتی همچنان بدون قاعده در حال پیشروی با شیب دلار است و تا زمانی که خبری محکم و قابل اعتماد در زمینه آزادسازی واردات منتشر نشود نمی تواند به تحرکات مثبت در این بازار امیدوار بود.

برچسب ها:

بازار خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب