icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو معاملات خودرو متاثر از سرنوشت نامعلوم مذاکرات برجام و واردات، به حداقل رسید

معاملات خودرو متاثر از سرنوشت نامعلوم مذاکرات برجام و واردات، به حداقل رسید

منحنی قیمت در بازار خودروی کشور پس از حدودا سه هفته توفانی، طی چند روز گذشته با آرامشی نسبی همراه شده، چه آنکه گفته می‌شود سرعت رشد قیمت کاهش پیدا کرده است. پس از تعطیلات نوروز، بازار خودرو با وجود آنکه تقاضای چندانی در آن وجود نداشت، با موجی از افزایش قیمت مواجه شد تا رکوردهایی جدید را به ثبت برساند. همین که پراید (خودروی قدیمی حذف شده) به محصولی ۲۰۰ میلیون تومانی تبدیل شد، خود به وضوح گویای آنچه است که طی سه هفته گذشته در بازار خودرو کشور رخ داده است.

شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-به گفته فعالان بازار، سیگنال‌های منفی از مذاکرات برجام و به تبع آن، بالا رفتن انتظارات تورمی و همچنین رشد قیمت ارز، اصلی‌ترین دلایل صعود منحنی قیمت خودرو در سه هفته گذشته بوده‌اند. البته در کنار اینها، کمبود عرضه نیز نقش غیر قابل انکاری در صعودی شدن قیمت خودرو داشته، با این حال به نظر می‌رسد نقش «انتظارات»  و «ارز» در این ماجرا بیشتر و محسوس‌تر بوده است. حالا اما آن طور که نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گویند، طی این هفته از سرعت افزایش قیمت خودرو کاسته شده است. به گفته آنها، با توجه به محدود شدن نوسان قیمت ارز، منحنی قیمت خودرو نیز رفتاری آرام‌تر را در پیش گرفته و فعلا خبری از رشد شدید (مانند آنچه در سه هفته گذشته رخ داد) نیست. شرایط به شکلی است که طی دو سه روز گذشته تا حدی از سرعت افزایش قیمت خودرو کاسته شده، با این حال چون میزان رشد در هفته‌های قبل زیاد بود، خودروها هنوز هم قیمت‌های بالایی دارند. در واقع در حال حاضر رکود تورمی بر بازار خودرو حاکم است و قیمت در حالی بالا رفته که مشتری چندانی در بازار نیست و هم فروشنده‌ها و هم خریداران به نوعی مستاصل شده و نمی‌دانند صلاح کار در این شرایط چیست. به عبارت بهتر، بازار خودرو معطل سرنوشت مذاکرات برجام و موضوع واردات است؛ ازآنجاکه قبل از نوروز خیلی‌ها گمان می‌کردند مذاکرات به سرانجام می‌رسد و واردات خودرو هم آزاد خواهد شد، برای خرید صبر کردند. پس از تعطیلات نوروز اما عنوان شد مصوبه واردات خودرو که در لایحه بودجه گنجانده شده بود، حذف و همین موضوع عاملی شد در راستای صعود قیمت در بازار.

ریسک خرید و فروش خودرو
با توجه به اینکه فعلا سرنوشت مذاکرات مشخص نیست و ازسرگیری واردات هم بلاتکلیف مانده، شهروندان در بازار خودرو دچار سردرگمی شده و تکلیف خود را نمی‌دانند. برخی معتقدند فروش خودرو در این مقطع ریسک است، چون امکان دارد برجام احیا نشود و واردات هم ممنوع بماند و در این صورت، قیمت خودرو در بازار باز هم رشد خواهد کرد. از آن سو نیز برخی دیگر بر این باورند که برجام احیا و ممنوعیت واردات نیز برداشته می‌شود، بنابراین خرید خودرو را به هوای کاهش قیمت در آینده، به تاخیر انداخته‌اند. در این مورد، یک فعال بازار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به نوسان قیمت ارز و اینکه همه منتظر سرنوشت برجام و واردات هستند، نوعی سردرگمی در بازار خودرو ایجاد شده است. علیرضا پورحسنی با بیان اینکه با واردات خودرو قطعا بازار راه خواهد افتاد، گفت: وقتی واردات از سر گرفته شود، علاوه بر اینکه معاملات در بازار خودرو رونق می‌گیرد، قیمت نیز افت خواهد کرد. به گفته وی، در حال حاضر مدل‌های موجود در بازار خودروهای خارجی، به نوعی قدیمی محسوب می‌شوند، ضمن آنکه قیمت بالایی هم دارند؛ این در حالی است که با آزادی واردات و ورود مدل‌های جدید، انواع قدیمی عرضه می‌شود و قیمتشان نیز افت می‌کند. مثلا کسی که خودرو مدل 2010 دارد، به سراغ محصولی جدیدتر (مثلا 2016) می‌رود و آن‌که 2016 سوار می‌شود، مدل 2022 می‌خرد و به همین ترتیب بازار رونق می‌گیرد. پورحسنی اما در پاسخ به این پرسش که آیا فروش خودروسازان تاثیر قابل توجهی بر بازار و قیمت‌ها گذاشته، تاکید کرد: چندان تاثیری از ناحیه فروش خودروسازان متوجه بازار نشده، زیرا تعداد محدود است؛ از طرفی، بیشتر متقاضیان طرح‌های فروش، مصرف‌کننده واقعی نیستند، ضمن آنکه دیگر خبری از فروش اقساطی هم نیست. به گفته این فعال بازار، فروش‌ها وقتی بر بازار تاثیر قابل توجهی خواهند گذاشت که اولا تیراژ بالا باشد و ثانیا امکان خرید اقساطی برای مشتریان فراهم شود. وی با بیان اینکه خرید و فروش خودرو با قیمت‌های فعلی بسیار کم است، تاکید کرد: به عنوان مثال پراید 200 میلیونی را کسی نمی‌خرد، چون در توان خیلی‌ها نیست. این فعال بازار اما در پاسخ به این پرسش که چه سرنوشتی در انتظار قیمت خودرو طی روزها و هفته‌های آینده است، گفت: این موضوع بستگی  به انتظارات تورمی و قیمت ارز دارد؛ مثلا اگر دلار جهش کند، قطعا بازار خودرو نیز ملتهب و با رشد قیمت دوباره مواجه می‌شود.

آخرین قیمت‌ها در بازار
اما طبق آخرین اخبار رسیده از بازار، قیمت پراید 111 به 200میلیون تومان رسیده و پراید 131 نیز حدود 180 میلیون تومان قیمت خورده است. برای خرید پژو 206 تیپ 2 باید 301 میلیون تومان هزینه کرد، ضمن آنکه پژو 405 در مدل 99 نیز 275 میلیون تومان قیمت دارد. برای پژو پارس ساده و TU5 نیز به ترتیب 310 میلیون و 312 میلیون تومان پیشنهاد می‌شود. در بین خودروهای مونتاژی نیز جک S5 قیمتی حدود 930 میلیون تومان دارد و هایما هم 910 میلیون تومان قیمت خورده است.

برچسب ها:

بازار خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب