icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو تحلیلی بر سخنان معاون وزیر در خصوص مقایسه بازار چین و ایران

تحلیلی بر سخنان معاون وزیر در خصوص مقایسه بازار چین و ایران

آقای خسرو تاج ،معاون وزیر اظهار داشت: چین اصلاً اجازه واردات خودرو نمی‌دهد مگر اینکه به‌ صورت تولید مشترک باشد.

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ 0 comments

متن کامل خبر :

به گزارش پایگاه خبری "پردیس خودرو" این سخنان وزیر صنعت در خصوص حمایت از تولید محصولات داخلی و فشار بر وارد کنندگان خودرو به منظور تولید خودرو در ایران و مقایسه آن با سیاست های چین در ظاهر امری پسندیده و عقلانی می باشد اما باید به این نکته توجه داشت که زمانی می توان مقایسه بین دو امر را صحیح دانست که شرایط حاکم بر بازار هر دو کشور شرایط یکسانی را داشته باشد اما واقعیت های موجود در چین و ایران از هر لحاظ بسیار متفاوت است.

اولین عامل در تولید هر خودرو میزان تیراژ است بطوریکه میزان هزینه های اولیه تولید هر خودرو چنان سنگین است که باید حداقل تیراژ تولید آنقدر بالا باشد که بتواند از پس هزینه های اولیه برآید . چین کشوری است که با جمعیت بالغ بر 1.3 میلیارد نفر تقریبا یک هفتم جمعیت جهان را در خود جای داده و از نظر تئوری این بازار آنقدر جذاب و بزرگ است که هر خودروسازی را مجاب می کند در آن کشور اقدام به تولید نماید اما درمقابل جمعیت 80 میلیونی ایران جذابیت های لازم را برای تولید خودرو را بوجود نخواهد آورد مگر اینکه با ایجاد یک زیر ساخت مناسب و حمایت از صادرات بتوانیم محصولات تولید شده را به خارج کشور صادر نماییم که در حال حاضر بدلیل موانع بسیار این امر امکان پذیر نیست.

کشور چین یکی از کشور های فوق پیشرفته دنیا بوده و در پی آن قطعه سازی این کشور از چنان قدرتی برخوردار است که بسیاری از خودرو سازان جهان ،برخی قطعات خود را به منظور ارزان سازی در این کشور تولید می نمایند. در نتیجه دولت این کشور  اطمینان دارد که خودروسازهای خارجی با میل و رقبت و بدون اجبار در قرار داد های فی مابین علاقمند هستند که بیشتر قطعات خودرو در این کشور تولید شود .اما قطعه سازی پیر و فرسوده ایران هم از نظر کیفیت و هم از نظر تیراژ به هیچ وجه جوابگوی تولید قطعات خودروهای بروز جهان نیست و خودرو سازان جهان علاقه به تولید قطعات در ایران ندارد و خودروسازان مجبور هستند که خودروهای را به صورت سی کی دی وارد نمایند و عملا فقط در ایران مونتاژ انجام می شود نه تولید .

بهای تمام شده محصولات به منظور صادرات یکی از مهم ترین عوامل در تولید خودرو محسوب می گردد. چین بدلیل تکنولوژی بروز و نیروی کار ارزان قادر است که قیمت تمام شده محصولات تولیدی را به حداقل برساند و همین امر موجب شده که خودروسازان خارجی بدون فشار های اعمالی از سمت دولت چین و با کمال میل خطوط تولید خود را به چین منتقل کنند.اما باز هم در ایران بهای تمام شده بالای تولید بدلیل تکنولوژی قدیمی و نیروی کار نه چندان ارزان قیمت مانع بزرگی در برابر حضور خودروسازان خارجی خواهد بود.

تولید خودرو توسط خارجی ها در ایران به منظور صادرات به پیش نیاز های مهمی از جمله ثبات قوانین اجرایی ،ثبات قیمت ارز و بسیار عوامل تاثیر گذار دیگر نیاز مند است. در کشورهای نظیر چین ،ترکیه و غیره قوانین تدوین شده بلند مدت وجود دارد که با به روی کار آمدن دولت های جدید تغییر چندانی در آن بوجود نخواهد آمد . اما متاسفانه این چنین قوانین و دستورالعمل های بلند در فضای ایران وجود ندارد و دولت های مختلف با توجه به سلائق گوناگون به اعمال قانون های جدید اقدام نموده بطوریکه با قوانین قبلی کاملا متفاوت است. این وضع قوانین متزلزل باعث می گردد که هم طرف های ایران و هم خودروسازان خارجی نتوانند برای سالهای آینده خود تصمیم گیری نمایند .در چنین مواردی خودروسازان خارجی ترجیح می دهند در کشورهای دیگری که دارای ثباتی بیشتر در وضع قوانین هست سرمایه گذاری نمایند.

در کشورهای نظیر چین رقابت بین خودرو سازان آنقدر زیاد است که تولید کنندگان جرات ندارد قیمت محصولات خود را بدون دلیل گران نمایند .این فضای رقابتی علاوه بر پیشرفت خودروسازان محلی باعث گردیده که مردم این کشور از گزینه های گوناگونی برای خرید خودرو برخودار باشند . اما در ایران خودروسازان وطنی سالها در نبود رقبای خارجی نتوانسته اند خودروی با کیفیت و قیمت مناسبی را تولید نمایند و تنها کاری که در آن خبره شده اند بالا بردن قیمت ها در زمانهایی است که قوانین تغییر می کند. برای مثال در همین چند ماه گذشته که ثبت سفارش بصورت مقطعی بسته شده بود  و قیمت رقبای خارجی افزایش یافت ،خودروسازن ایرانی هم استفاده نموده و قیمت تولید ات خود را افزایش دادند.

در پایان باید اشاره کرد حضور خودروسازان خارجی در ایران بصورت تولید محصول از هر نظر خوب و پسندیده است اما باید توجه کرد که این مهم در صورتی عملیاتی خواهد شد که پیش نیازهای بسیاری برآورده شود تا خارجی ها با میل و رغبت در ایران اقدام به تولید خودرو نمایند .اما با اعمال قوانین سخت گیرانه و ایجاد محدودیت های و افزایش تعرفه خودروها دقیقا این مردم کوچه و بازار هستند که آسیب خواهند دید چرا که از همین حالا هم خودروسازان وطنی اقدام به افزایش قیمت محصولات خود نموده اند.

برچسب ها:

واردات خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب