icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو قیمت خودرو با فروش لیزینگی ارزان می‌شود؟

قیمت خودرو با فروش لیزینگی ارزان می‌شود؟

بازار خودرو، بازاری ملتهب است که روز به روز ملتهب تر از قبل می شود. در گذشته بازار خودرو طوری بود که اختلاف قیمت بازار و کارخانه بسیار کم و قیمت ها تفاوتی با هم نداشتند، به نحوی که مردم دیگر برای خرید خودرو اینگونه عجله نداشتند.

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-بازاری آرام که اگر نیاز به خرید خودرو داشتید، می توانستید هم از شرکت های خودروساز به راحتی خودرو خریداری کنید، یا برای خرید خودرو وام بگیرید، یا به صورت لیزینگ خودرو مورد نظر را به صورت اقساطی بخرید. یکی از این روش ها که مورد استفاده قرار می گرفت، لیزینگ بود که به دلیل توزیع بالای خودرو مورد استقبال برخی از عموم هم قرار می گرفت.

در بحث خرید خودرو، در زمان خرید لیزینگی، مبلغی از قیمت را پرداخت می کنیم و مابقی را از شرکت‌های لیزینگی وام گرفته و در بازه‌های مشخص شده به صورت اقساط پرداخت می‌کنیم، پس از تسویه حساب، سند مالکیت خودرو به نام می شود. 

اما این روند که چندین سال پیش در جامعه رواج داشت، باعث کلاهبرداری زیادی شد چرا که برخی از شرکت ها به اسم لیزینگ این کار را انجام می دادند.

لیزینگ کاری برای تحریک بازار خودرو

علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص لیزینگ خودرو، گفت: لیزینگ در اصل کاری برای تحریک بازار خودرو است یعنی در بازار هایی که عرضه بیشتر از تقاضاست، برای اینکه مشتری را تحریک و ترغیب به خرید خودرو کنند و در نهایت برای اینکه محصولات خود را بفروشند، نمایندگی خودروسازان تسهیلاتی برای فروش خودرو قائل می شوند. 

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اصولا برای لیزینگ، انواع خودرو جلوی چشم مشتریان است و تسهیلاتی را به مشتری می دهند تا فرد ترغیب به خرید خودرو شود. در بازار ایران، کار از تحریک گذشته  و به حدی تقاضا زیاد است که اگر خودروساز خودروی خود را جایی بیندازد، مشتری آن را روی هوا میزند.

قاسمیان تشریح کرد: لیزینگ برای زمانی که مشتری وجود دارد اما نقدینگی کم بوده، مفید است. در بازار ما تقاضا و نقدینگی زیاد است، هر چند نقدینگی نه تنها در بازار خودرو بلکه در دیگر بازارها مانند طلا، مسکن و ... وجود دارد، که وجود این نقدینگی باعث از بین رفتن بازار می شود.

او با بیان اینکه نقدینگی در کشور بالاست و فلسفه لیزینگ در بازار خودرو معنا ندارد، ادامه داد: از طرفی خودروساز اگر بگوید که خودرو را با شرایط لیزینگی و قیمت گذاری دستوری بفروشم، باید سود زیادی ببرد. اگر سود بالای معقول هم داشته باشد با توجه به شرایط تورمی کشور و نیاز صنعت به نقدینگی، لیزینگ به صرفه نیست و ترجیح می دهند نقد بفروشند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: در شرایط فعلی کشور که تقاضا زیاد است و خودروساز نرخ تورم قابل پیش بینی ندارد، لیزینگ نمی تواند بازار خودرو را خوب کند. باید کمک کرد تا تولید خودرو رونق پیدا کند و مسائل تحریم را باید حل کرد. 

قاسمیان تشریح کرد: با رونق تولید، عطش تقاضا کم می شود و آن زمان اگر خودروساز خودرویی کم تقاضا داشته باشد می تواند لیزینگ کند.

فروش لیزینگی خودرو؛ زیان دهی بیشتر

سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا  با بیان این که قدرت خرید و کاهش آن موضوعی است که همواره در صنعت خودرو مطرح می‌شود، می‌گوید: در همه جای دنیا خرید خودرو به صورت اقساطی انجام می‌شود و از آن جا که بیش از ۸۰ درصد قیمت یک خودرو به مواد اولیه و قطعات آن بر می‌گردد ۲۰ درصد باقی مانده نیز شامل هزینه‌های مربوط به خدمات است بنابراین از آن جا که قیمت‌ها در حال جهانی شدن است، نمی‌توان به کاهش عمدی خودرو‌ها اقدام کرد.

او گفت: در این شرایط فروش اقساطی خودرو از طریق شرکت‌های لیزینگی و روش‌های فروش اقساطی مطرح می‌شود چرا که نمی‌توان به کاهش قیمت خودرو اقدام کرد، زیرا در بلندمدت شرکت وارد زیاندهی می‌شود که این اتفاق هم اکنون در صنعت خودرو رخ داده است.

این کارشناس ارشد صنعت خودرو با تاکید بر تقویت شرکت‌های لیزینگی تصریح می‌کند: به دلیل اختصاص بهره به این شرکت‌ها قیمت‌ها با توجه به این نرخ افزایش می‌یابد، اما با این وجود، فروش خودرو در اقساط بلندمدت منجر به بازگشت قدرت خرید مردم می‌شود و این امر تنها راه فعلی است چرا که بیش از ۸۰ درصد خودرو‌های تولیدی در دنیا به صورت اقساطی به فروش می‌رسد.

مدنی با تاکید بر تفییر در سبک فعالیت شرکت‌های لیزینگی نیز اظهار کرد: اگر قرار باشد نرخ بهره مانند نرخ خودرو تکلیفی شده و اجازه کسب سود بیشتر به شرکت‌های لیزینگی داده نشود، استقبالی از این قضیه نخواهد شد، زیرا اگر شرکت لیزینگی خواستار گردش سرمایه خود باشد باید حداقل ۵ تا ۱۰ درصد حاشیه سود ماهانه و ۲۰ تا ۲۵ درصد سود سالیانه داشته باشد تا انگیزه‌ای برای ایجاد و ادامه فعالیت در این دسته از شرکت‌ها داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: اگر سرمایه‌های سرگردان موجود در شرکت‌های لیزینگی سرمایه گذاری شود، این دسته از شرکت‌ها پا خواهند گرفت بنابراین نباید محدودیت گذاری انجام شود، اما اگر بر اساس واقعیت اقتصادی محدودیتی تعیین شود، مشکلی وجود ندارد، اما وقتی سود بانکی به صورت دستوری تعیین می‌شود سود این شرکت‌ها نیز باید ۵ تا ۱۰ درصد بالاتر از سود سپرده بانکی باشد بنابراین در صورت تعیین واقع بینانه این اعداد، شرکت‌های لیزینگی پا خواهند گرفت.

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در پایان تاکید می‌کند که برای سرمایه اولیه این شرکت‌ها رقم درشتی نیاز است که از طریق بخش خصوصی یا دولتی تزریق تا سرمایه اولیه تاسیس این شرکت‌ها تامین شود پس از آن نیز این دسته از شرکت‌ها می‌توانند در کوتاه و میان مدت نسبت به بازگرداندن این عدد اقدام کنند.

هنوز در ایران شرکت لیزینیگی خودرو وجود دارد

هادی موقعی دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های لیزینگ خودرو با مجوز بانک مرکزی در کشور در حال فعالیت هستند، گفت: بر اساس قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی و آیین نامه اجرایی آن و مصوبات شورای پول و اعتبار و دستورالعمل بانک مرکزی، یک نوع نهاد رسمی اعتباری و پولی در کشور محسوب می‌شوند. در نتیجه در کشور شرکت‌های لیزینگ رسمی و دارای مجوز داریم که در زمینه خودرو، وسایل و تجهیزات و... فعالیت می‌کنند.

دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران ادامه داد: اینکه برخی مسئولان قضایی و انتظامی کشور و برخی رسانه‌ها با صراحت می‌گویند که شرکت لیزینگی وجود ندارد، این با وضعیت جاری کشور درباره شرکت‌های لیزینگ همخوانی ندارد. به دلیل اینکه شرکت‌های لیزینگ وجود دارند و این ادعا موجب انحراف در مسیر بررسی پرونده و تعقیب شرکت‌ها و اشخاص کلاهبردار و متخلف می‌شود.

این کارشناس حوزه لیزینگ در ادامه تاکید کرد: همچنین شرکت لیزینگ خودرویی کلاهبردار نداریم، بلکه شرکت پیش فروش کننده کلاهبردار داریم و این دو متفاوتند. ما شرکت لیزینگ خودرویی دارای مجوز در کشور داریم و به صراحت می‌گویم شرکت لیزینگ بدون مجوز در ایران نداریم و این شرکت‌هایی که اخیرا در رسانه‌ها معرفی شده اند شرکت‌هایی هستند که با ادعای پیش فروش خودرو بدون مجوز‌های لازم، از عموم وجوهی را دریافت کرده اند.

وی افزود: اگر اداره ثبت شرکت‌ها در متن اساسنامه و بند موضوع فعالیت یک شرکت که تقاضای ثبت داده است واژه "لیزینگ" را ببیند فورا به بانک مرکزی ارجاع می‌دهد تا بانک مرکزی نسبت به صدور اجازه نامه ثبت شرکت اقدام نماید. این اجازه‌نامه باعث می‌شود تا متقاضی ثبت شرکت بتواند در اداره ثبت شرکت ها، شرکت خود را به ثبت برساند.

از مزایای استفاده از خودرو لیزینگی میتوان به سرعت دسترسی و تحویل خودرو اشاره کرد. همچنین به علت باز بودن دست شرکت‌های لیزینگی در شرایط و مدت پرداخت اقساط، طرح‌های متنوع تری را ارائه می دهند. خریدار خودرو لیزینگ توان خرید بیشتری نیز دارد به طور مثال سقف وام خودرو در نظام بانکی کشور عموماً ۱۵ میلیون تومان است. این در حالیست که شرکت‌های خودرو لیزینگی مبلغ بیشتری را در قالب وام در اختیار مشتری قرار می دهند.

برچسب ها:

بازار خودرو
نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
پربازدید ترین اخبار
آخرین مطالب