icon-sign ورود / ثبت نام
icon-news
اخبار خودرو هر آنچه در مورد تارا برقی باید بدانید

هر آنچه در مورد تارا برقی باید بدانید

تارا با بهره گیری از مدرنترین پلتفرم در صنعت خودرو کشور، ضمن ارائه اولین های بسیار بخصوص در زمینه ایمنی، قرار است علاوه بر نسخه های دستی و اتوماتیک به عنوان نخستین خودرو برقی نیز آماده ورود به خیابان‌ها شود.

یکشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ 0 comments

متن کامل خبر :

پایگاه خبری"پردیس خودرو"-پروژه تارا برقی از حدود دو سال قبل در شرکت جتکو زیرمجموعه ایران خودرو آغاز شده و به واسطه مدرن بودن پلتفرم این خودرو امکان تبدیل آن به یک خودرو برقی بیش از دیگر خودروهای موجود در صنعت خودرو ایران محیا است.

تارا برقی در حالی روزهای پایانی برای نهایی سازی پروژه را پشت سر می گذارد که تا چند روز آینده نسخه گیربکس دستی این خودرو قدم به خیابان ها می گذارد و عصر تارا در بازار خودرو ایران اغاز می شود. در حالی که اکثر خودروسازان دغدغه عرضه خودروها در نسخه های دستی و اتوماتیک را دارند، ایران خودرو با اتکا به تکنولوژی روز پلتفرم تارا، یک قدم فراتر گذاشته و نسخه برقی این خودرو که به روز ترین محصول در مقیاس جهانی به حساب می آید را نیز آماده ورود به خط تولید می کند.

تارا برای تبدیل به نسخه برقی نیازمند تغییراتی در زمینه پلتفرم بوده که از جمله این تغییرات می توان به سیستم تعلیق، ترمز، فرمان و سیم کشی ها اشاره کرد. نسخه برقی سدان جدید ایران خودرو از تجهیزات فنی الکتریکی جدیدی نظیر الکتروموتور، درایو، شارژر، سامانه مدیریت توان الکتریکی و باتری، سامانه مدیریت حرارت خودرو و ... بهره می برد که به ساختار کلی آن افزوده شده است.

ستاره جدید بازار خودرو ایران در نسخه برقی با اتکا به موتور برقی با حداکثر توان 80 کیلووات نامی و 120 کیلووات پیک توانایی دستیابی به حداکثر گشتاور 300 نیوتون متر را دارد که دو برابر گشتاور نسخه بنزینی این خودرو و قوی ترین خودروهای بازار است. جتکو همچنان در حال توسعه گیربکس متناسب با قوای محرکه تارا الکتریکی است و با قرارگیری این گیربکس در مدار قدرتمند تارا می‌توان آماده لمس شتاب کمتر از 9 ثانیه با این محصول جدید بود. خودروهای الکتریکی به واسطه نمودار پیوسته گشتاور همواره بیشتری گشتاور را در مدار قرار می دهند و به همین جهت شتابگیری اولیه این خودروها به مراتب سریعتر از خودروهای بنزینی است.

تارا برقی از پک باتری 45 کیلووات ساعتی که در کف خودرو نصب شده انرژی می گیرد و با یک بار شارژ کامل پیشمایش حدود 300 کیلومتر را محیا می کند. ایران خودرو همچنین در نظر دارد تا کیت شارژ سریع را نیز در کنار این خودرو عرضه کند. همچنین بدون شک توسعه بستر ایستگاه های شارژ و اکانات مورد نیاز برای این خودرو می تواند به روند افزایش نفوذ این دسته از خودروها در راستای کاهش آلودگی هوا کمک بسزایی کند.
نهضت داخلی سازی حداکثری در پروژه برقی سازی تارا نیز در اولویت گروه صنعتی ایران خودرو قرار داشته است به گونه ای که تمام سیستم ها و زیر سیستم های تارا برقی، طراحی و تولید داخل است و تنها سلول های باتری از خارج تامین می شوند. تنها نیاز تارا به تامین از کشور های خارجی نیز ضعفی در زمینه داخلی سازی محسوب نمی شود چرا که بزرگترین خودروسازان الکتریکی جهان نیز این سلول ها را از کشورهای دیگر و صاحبان محدود این تکنولوژی ها تامین می کنند.

برای دستیابی به تکنولوژی به روز، پیچیده و مدرنی نظیر خودروهای الکتریکی بدون شک به جای اختراع چرخ می توان مسیر را با مهندسی معکوس سریعتر و بهتر پیمود. جتکو در این پروژه سه مدل از خودرو های تسلا شامل مدل 3، ایکس و اس را به عنوان محصولات نمونه در نظر گرفته که در کلاس خود پرفروشترین و مدرن ترین هستند. گروه تحقیقات تارا برقی با دمونتاژ این سه مدل، به اطلاعات خوب یدست پیدا کرده اند و آن را متناسب با نیاز تارا برقی در این خودرو پیاده سازی کرده اند. همچنین در این زمینه اطمینان داده شده است که هیچ کدام از قطعات مشابه صد درصد قطعات تسلا نیستند. در پیان این تحقیقات نخستین نمونه آزمایشی این خودرو برقی آماده رونمایی شد و قرار است با ارتقاء بیشتر در نسخه های بعدی، نمونه ثانویه آن تا پایان سال جاری رونمایی شود.

خودرو برقی ممکن است نگرانی هایی را در زمینه باتری و عمر آن بوجود بیاورد باتری های تارا در شرایط معمولی مصرف حدود 5 تا 6 سال عمر خواهند داشت و بیش از 40درصد هزینه آن ها مربوط به قیمت باتری است. به واسطه افزایش استفاده جهانی از باتری در وسایل نقلیه الکتریکی می توان امیدوار بود تا سال های آینده قیمت باتری باز هم کاهش پیدا کند. در اوایل سال دو هزار میلادی، قیمت باتری به ازای هر کیلو وات ساعت، حدود هزار و 100 دلار بود. این نرخ در حال حاضر به 170 دلار رسیده است. پیش بینی می شود که قیمت باتری تا سال 2030 به نصف این نرخ برسد. یکی از مهمترین رویکرد های دولت در زمینه خودروهای برقی مانند بسیار یاز کشور های جهان می تواند حمایت و تخصیص بودجه در زمینه تامین و تعویض باتری ها باشد تا هزینه خرید خودروهای الکتریکی توسط مشتریان منطقی شود و استفاده از این وسایل نقلیه مدرن و پاک بیش از پیش مورد توجه مصرف کنندگان قرار بگیرد. خودروهای برقی اقتصادی عموما قیمتی بین 22 تا 25 هزار دلار قیمت دارند که با حمایت ایارنه های دولتی این قیمت می تواند به کمتر از 20 هزار دلار برسد.

تارا، افق جدید صنعت خودرو ایران است که با نسخه دستی به زودی قدم به خیابان ها می گذارد. این خودرو اولین های بسیاری را به صنعت و بازار خودرو ایران در زمینه ایمنی، جنس بدنه، نوع جوش بدنه و جوش اتصال بدنه به سقف، نسل جدید قوای محرکه و ... معرفی می کند و راهی را آغاز می کند که در آینده پذیرای نخستین خودرو الکتریکی ایران بر پایه به روز ترین تکنولوژی ها خواهد بود.

نظرات كاربران

ثبت ديدگاه : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

user-img
آخرین مطالب